Kako učinkovito pogasiti žejo?

  • Image

Danes se veliko piše o pravilnem gašenju žeje in o potrebah po tekočini za posamezne starostne skupine, športnike, bolnike.

Potrebo po tekočinah lahko tudi natančno izračunamo. Otrok, težak manj kot 10 kg, potrebuje 100 ml tekočine za vsak kilogram. Tako 8 kg težak otrok potrebuje 800 ml tekočine, in sicer vode, mleka ali tekočino iz drugih napitkov kot so juhe, pa tudi sadje in zelenjava.

Otrok težak do 20 kg potrebuje 1000 ml za prvih 10 kg in 50 ml na 1 kg za vse nadaljnje kg. Kar pomeni, da bi 15 kg težak otrok skupaj s hrano in pijačo dobil 1250 ml tekočine.
Če pa teža presega 20 kg, pa je potreba po tekočini 1500 ml za prvih 20 kg, nato pa 20 ml za vsak nadaljnji kilogram. Poglejmo primer – 50 kg težak najstnik bi potreboval 2100 ml tekočine (1500 ml + 30*20 ml).

Potreba po tekočini je večja, če prebolevamo akutno okužbo s povišano telesno temperaturo ali pri športni aktivnosti v vročem okolju. Tako naj bi otrok športnik na pol ure treninga zaužil vsaj 2 decilitra tekočine.

In kaj naj pijemo? Tu je odgovor preprost – navadno vodo. V večini krajev v Sloveniji je voda iz pipe še vedno najboljša pijača. Tudi če vodo kupujemo, vzemimo iz polic tisto navadno, brez dodanega okusa in sladkorja. Sadni sokovi so samo za občasno razvajanje, še takrat jih redčimo z vodo, in sicer vsaj v razmerju 1:1. Gazirane pijače niso primeren napitek za otroke, še posebej pa ne napitki, ki vsebujejo dodatek kofeina ali teina. Skuhajmo raje domače čaje, sadne ali zeliščne, jim dodajmo malo limone ali pomarančnega soka in postrežemo. Pri vsem ne smemo pozabiti, da je mleko hrana in ne pijača.

Otroke velja spodbujati k pitju tekočine, predvsem pa vode. Raziskave so namreč pokazale, da že v skupini štiriletnikov obstaja nevarnost kronične dehidracije – kar pomeni, da otroci lahko enostavno pozabijo piti. Zato jih moramo k temu spodbujati in jih na to navajati.