Ali spijete dovolj vode?

Ali ste vedeli, da je žeja v resnici že prvi znak dehidracije? Preberite, zakaj je zadostno pitje izjemno pomembno tudi v hladnejših dneh in sledite našim nasvetom za ustrezno hidracijo.

Mercator voda 324 324

Telo je pretežno iz vode

60 odstotkov človeškega telesa sestavlja voda, pri dojenčkih pa kar tri četrtine. Naštejmo samo nekaj ključnih razlogov, zakaj naše telo potrebuje tekočino, da normalno deluje.

  • Voda pomembno sodeluje pri izločanju toksinov iz telesa.
  • Voda telesu zagotavlja kisik.
  • Pomembna je za gibljivosti sklepov.
  • Poskrbi za ustrezno vlažnost kože in tako preprečuje suho, zgubano kožo obraza.
  • V vodi se topijo hranila in minerali, da jih lahko telo absorbira.
  • Voda preprečuje ledvične kamne in druge bolezni ledvic.

Pijmo veliko vode – in še česa

Najboljša pijača, ki zagotavlja vse te prednosti, je seveda – voda. Toda telo bo vodo absorbiralo tudi iz drugih pijač, kot so sokovi, mleko, kava, čaj, juhe … A po pameti – z ostalimi pijačami hitro vase vnašamo tudi prazne kalorije.

Čeprav so te v večini primerov velik nebodigatreba, pa včasih zmerno pitje pijač, ki so nekoliko bolj sladke ali hranljivejše, ne bo nič strašnega. Otrokom, ki na primer niso najbolj navdušeni na sadjem in zelenjavo, a radi popijejo sok, lahko tega brez skrbi občasno privoščimo, da poskrbimo za vnos vitaminov. Športniki, ki med fizičnimi napori izgubljajo ogromno mineralov in kalorij, bodo svojemu telesu naredili veliko dobrega z izotoničnimi pijačami, ki so obogatene z vitamini in drugimi sestavinami, ki poskrbijo za učinkovitejšo hidracijo in okrevanje po vadbi.

Mercator voda prva 720 500

Koliko tekočin moramo popiti dnevno?

Na to vprašanje ni enotnega odgovora. Dejstvo je, da ima vsaka oseba različne potrebe po tekočinah glede na življenjski stil, raven fizičnih aktivnosti, zunanjo temperaturo … Dnevna potreba je zato lahko za vsako osebo različna od enega dneva do drugega. Na dneve, ki jih pretežno presedimo v službi, bomo rabili manj vode kot med vikendom, ko denimo hodimo na izlete ali tekamo za otroci in porabljamo več tekočin.

Okvirno naj bi ženske potrebovale nekaj manj kot 3 litre vode dnevno, moški pa malo več.

Naše telo ima center za termoregulacijo, ki nam sporoča, koliko vode potrebujemo. Zato je dobro, da poslušamo svoje telo in prilagajamo pitje trenutnim potrebam.

Ta center pa z leti žal oslabi, zato je pomembno, da se starejši ne zanašajo nanj in da popijejo dovolj tekočin tudi takrat, ko še ne čutijo žeje. Najmlajši pa telesa ne poslušajo vedno – ko so na primer zatopljeni v igro, pogosto kar ignorirajo žejo. Zato ne bo nič škodilo, če tako starejšim kot mlajšim malo pomagamo pri zadostni hidraciji.

Naše telo nam preko centra za termoregulacijo sporoča, koliko moramo piti. Toda najstarejši in najmlajši se nanj ne morejo zanašati.

Tudi vi pozabite piti?

Toda tudi zdravi odrasli večinoma ne pijemo dovolj. Ko začutimo žejo, smo že izgubili dva ali tri odstotke telesnih tekočin. Zato večina ljudi živi v stalnem stanju blage dehidracije. Če se pogosto počutite utrujene in letargične brez razloga, si privoščite velik kozarec vode. Opazili boste, da vas bo poživil bolje kot kava.

Tisti, ki vztrajno pozabljate na pitje, pa si lahko na vaše pametne naprave naložite kakšno od mnogih aplikacij, ki vas bo preko dneva opomnila, kdaj in koliko morate piti glede na vaše potrebe.

Mercator voda druga 720 500

Več pijače za tekače!

Ker se vas v jesenskih dneh veliko začne intenzivneje pripravljati na ljubljanski maraton, ne bo odveč spomniti, da je za tekače zadostna količina pijače še posebej pomembna. Toda to ne pomeni, da izpraznite steklenico vode pred tekom ali po njem. Strokovnjaki opozarjajo, da je treba po malem piti ves čas. Le tako bo telo pravilno preskrbljeno z vodo, ustrezno prekrvavljeno in bo izločalo škodljive snovi, ki so nezdrave, pa še dobre rezultate ovirajo.
 

Ste za test?

Med treniranjem lahko sami na zelo preprost način preverite, če ste dovolj hidrirani. Preden se boste naslednjič odpravili na daljši tek, stopite na tehtnico (najbolje brez oblačil). Ob koncu teka se ponovno stehtajte. Ste med tekom izgubili med 1 in 2 odstotkoma telesne teže? Potem ste dobro hidrirani. Če ste izgubili več kot 2 do 3 odstotke telesne teže, pa morate poskrbeti za večji vnos tekočin v telo.

Tekači imajo med treningom povečane potrebe po tekočinah in nadomeščanju izgubljenih mineralnih snovi.

Vsako prekomerno potenje lahko iz telesa pospešeno izloča tudi snovi, ki jih telo potrebuje, na primer minerale in vitamine. Zato so tekačem v veliko pomoč izotonične pijače, ki nadomestijo te snovi in tako pomagajo pri okrevanju po težjih fizičnih naporih s povečanim potenjem. Po njih lahko posežejo tudi nešportniki takrat, ko so preveč dehidrirani. Namig: pomagajo lahko tudi pri odganjanju posledic takrat, ko si privoščimo preveč alkohola – ali po domače, pri preganjanju mačka.

 

 
Viri: Redbook: 14 Surprising Things That Are Making You Tired ...and how to fight them, 2017; RTVSLO.si: V vročini po malo popijte veliko tekočine, dehidracija ni šala; Runner's World: 5 Hydration Mistakes You Are Probably Making, 2017

Želite več vsebin? Prijavite se na naše e-novice.

Prijavite se