Otrok, ki se sooči z izgubo in žalovanjem

  • Image

Včasih se morajo otroci soočiti tudi z izgubo in žalovanjem, pa naj gre za izgubo v družini ali za smrt hišnega ljubljenčka.

Kako otroci na različnih razvojnih ravneh razumejo smrt, in kako jim lahko starši pomagamo pri soočenju z izgubami?

Kadar se z otroki pogovarjamo o smrti in umiranju, je pomembno, da vemo, kako otroci na posamezni razvojni ravni razumejo pomen smrti in umiranja. Malčki lahko opazijo žalost staršev, vendar ne razumejo smisla in pomena smrti. Predšolski otroci razumejo smrt kot nekaj, kar ne bo trajalo večno. Določene dogodke lahko razumejo kot vzroke smrti – npr. lahko si predstavljajo, da je dedek umrl zato, ker je veliko hodil v bolnišnico. V tej starosti je otroku potrebno vedno znova zagotavljati, da niso oni krivi za smrt.

Dokončnost smrti začenjajo razumeti med petim in devetim letom. Po devetem letu že razumejo, da je smrt dokončen dogodek, pri katerem prenehajo delovati vse telesne funkcije. Ob soočanju s smrtjo izkusijo različna čustva, ki jih lahko izrazijo tudi skozi neprimerno vedenje in samopoškodovanje.

Pomembno je, da starši damo otrokom priložnost govoriti o svojih občutkih in jih pri tem vzpodbujamo z vprašanji. Ne glede na starost jim poskušamo razložiti, da sta smrt in umiranje del življenja. Če žalujemo tudi sami, je prav, da z otroki delimo svoja čustva. Nikakor jim ne prikrivajmo smrti ali dela resnice, saj bomo tako izgubili otrokovo zaupanje. Kadar govorimo o svoji žalosti in odpiramo lastna vprašanja o smrti, ima otrok priložnost dobiti odgovore na vprašanja, ki bremenijo vse.

Zavedati se moramo, da je žalovanje dolg proces, zato otrok ne poskušajmo hitreje usmeriti v vsakdanje dejavnosti, saj to lahko oteži proces žalovanja. Raje jim ves čas nudimo oporo.

Izgubo hišnega ljubljenčka je treba jemati prav tako resno kot izgubo človeka. Tudi v tem primeru velja zgoraj napisano. Preden pripeljemo novo žival v hišo, je pomembno, da se otrok zave izgube in ljubezni, ki jo je posvečal živali.

Viri:

  • Brazelton, T. B. (1999). Otrok: Čustveni in vedenjski razvoj vašega otroka. Ljubljana: Mladinska knjiga
  • National Association of School Psychologists (2003). Helping children cope with loss, death, and Grief. Tips for teachers and parents.