• Image

Mario Sambolec je dr. Feelgood, specializiran strokovnjak za prehrano in predavatelj Fitnes Zveze Slovenija. S svojo ekipo za nas pripravlja članke in nasvete za evolucijo dobrega počutja.

S kakšnimi vprašanji glede zdrave prehrane se najpogosteje srečuješ?

Na prvem mestu so vprašanja »obliži«. Npr. »Kako naj jem, da bi shujšal(a)?« Naslednji so »okostnjaki iz preteklosti.« Tu mislim prepričanja, ki niso bila nikoli znanstveno potrjena in so že davno izumrla, vendar še naprej poveljujejo navadam mnogih. Domnevna "škodljivost" holesterola je očiten primer. Vedno več je modernih »rožic«, zraslih na zeljniku pristranskosti, ki dišijo po neceloviti interpretaciji določenega prehranskega pristopa. Npr. »ogljikovi hidrati redijo,« »meso povzroča raka,« »ne smeš jesti po šesti uri popoldne,« »beljakovine zakisajo,« ... Na taka vprašanja se še vedno učim odgovarjati tako, da ne izpadem, kot nerazumevajoč kreten, ki želi rušiti ideale ljudi :) Izkušnje so me s tanko šibo izučile, da pri prehrani ni nič za vsakogar, za vselej in primerno v vsakem življenjskem obdobju, zato najboljši nasveti niso enoznačni, temveč bi morali povezovati posameznikove navade, cilje in življenjski slog.

Kaj je najpogostejša napaka, ki jo ljudje delamo, ko pride do »zdrave prehrane«?

Z eno besedo: doslednost. Vsi znamo shujšati in smo verjetno že shujšali na neki točki v svojem življenju. Tako ali drugače. Prav tako v širšem pogledu vemo, kaj je tako rekoč zdravo in kaj malo manj. Ne poznam mnogo ljudi, ki se ne bi strinjali, da je zelenjava generalno zdrava; da je kruh s tremi sestavinami boljša izbira od belega kruha iz vrečke z deklaracijo dolgo, kot osnovnošolski učbenik; da je navaden jogurt z dodanim svežim sadjem boljša izbira od sadnega jogurta; da so sladke gazirane pijače manj primerne za potešitev žeje od navadne vode; da je zrezek boljši od posebne salame in da bi se dalo zdržati tudi brez piškotov vsak dan ob kavi. Vse to nekako vemo, pa ljub temu ne upoštevamo. Kratkoročno morda že, zato se v tem času praviloma počutimo bolje in lahko celo shujšamo. Zatakne se pri doslednosti. Če je previdnost mati modrosti, je doslednost »bog in batina« našega zdravja.

Obstaja nekaj, kar pod nobenim pogojem ni zdravo, a se temu ne moreš upreti?

Ne obstaja nič, kar bi bilo brezpogojno nezdravo, kot sem nakazal v zaključku odgovora pri prvi točki. Nobeno živilo ni nezdravo ali zdravo kar samo po sebi. Vse je stvar konteksta - naših navad - celotne prehrane - tistega, kar počnemo večino časa. Če večinoma izbiram naravna, minimalno predelana živila in si sem ter tja privoščim kos torte, na primer, bo slednja zame »piš v veter« v primerjavi z nekom, ki poje torto le povrhu svojih, že v štartu majavih, prehranskih vzorcev. Iz tega razloga se ne upiram ničemur, kar mi morda »zapaše«, dokler je to skladno z mojimi trenutnimi cilji in je večina moje prehrane takšna, kot mora biti. 

Naštej 5 jedi, ki ti padejo najprej na misel.

Sestrina skutna pita, mamina jetrna pašteta na popečenem sourdough kruhu (iz kislega testa), naše Feelgood palačinke iz plantane, rižota z morskimi sadeži in fina pečenka iz pečice s krompirjem.

Kaj se na tvojem jedilniku znajde najpogosteje in zakaj?

Priznam, sem žrtev svoje rutine. Eden od mojih osebnih vodil je namreč rek »struktura je svoboda.« Vsaj zame. To pomeni, da za delovne dneve večinoma izbiram podobne obroke za katere vem, da so hranljivi, ravno prav okusni in se po njih počutim dobro. Posledično bi lahko nekdo ocenil moj jedilnik kot enoličen, vendar strateško izbrana živila vsebujejo najširšo paleto za zdravje nujno potrebnih vitaminov, mineralov, beljakovin in esencialnih maščob. Temelj moje prehranske piramide sestavljajo jajca, zelenjava, sirotkine beljakovine v prahu, ribe, krompir, ovseni kosmiči, sadje, jogurt, kefir, meso, oreščki, stročnice, riž, kisel kruh, ... Čakajte, saj to pravzaprav ni piramida, ampak ena velika kocka :)

Mercator Blogomani 1100x240 Dr Feelgood2

Kdo so ostali #BlogoMani?

Blogomani 1100x480px